Jak zwiększyć konwersję w twoim sklepie?

Jak zwiększyć konwersję w twoim sklepie?

Sklepy internetowe zyskują na popularności. Korzysta z nich coraz większa grupa internautów, a wpływ na to ma wiele czynników. Niektóre z nich są czysto praktyczne, jak szybkość i łatwość zakupów, inne dotyczą większych możliwości – e-sklepy są czynne całą dobę, siedem dni w tygodniu. 

Bez porzucania

Co jest największym problemem właścicieli sklepów? Jest to element bardzo często pomijany, inwestuje się coraz większe nakłady finansowe na pozyskanie ruchu nie zwracając uwagi na porzucone koszyki – tak, ponad 80% klientów opuszcza sklep będąc na koszyku lub procesie zakupowym. Czy ciężko stwierdzić co zawiodło? Powodów  jest wiele, lecz nie zawsze jest to takie oczywiste. Zbyt wysokie koszty dostawy, obowiązek rejestracji i skomplikowany proces płatności to tylko niektóre z nich. Jeśli w statystykach naszego portalu widzimy bardzo duży procent porzuconych koszyków, powinniśmy przeanalizować cały proces zakupowy  i sprawdzić wszystkie słabe punkty. 

Propozycja nie do odrzucenia

Bez odpowiedniej ilości konwersji w sklepie nie mamy najmniejszych szans na osiągnięcie oczekiwanego zysku. Na szczęście istnieje kilka dość prostych metod na to, by zwiększyć skuteczność sprzedaży.

1. Lepiej zaprezentuj produkt 

Niektórzy wolą zakupy w sklepie tradycyjnym, ponieważ tam mogą dotknąć produktu, w razie potrzeby zmierzyć lub sprawdzić czy funkcjonuje w prawidłowy sposób. W Sieci takiej możliwości niestety nie ma, dlatego też tak istotne jest by możliwie dokładnie zaprezentować sprzedawane towary. 

www.underarmour.eu

W tym przypadku sprawdzą się zdjęcia 360 stopni, ukazujące produkt z różnych perspektyw. Koniecznością jest także możliwość powiększenia zdjęcia do takich rozmiarów żeby prezentowało jak największa ilość detali. Konsumenci zwracają uwagę na szczegóły i powinniśmy im to umożliwić. Kolejna kwestia to kontekst. Zaprezentujmy kiedy i jak można użyć sprzedawanych przez nas produktów. Jak to zrobić? Używając prostych wizualizacji, koniecznie z udziałem ludzi. Z natury szybciej przekonują nas komunikaty przekazywane przez innych, niż te gdzie został zwizualizowany jedynie przedmiot. Ostatnia porada dotycząca lepszej prezentacji dotyczy rzeczy absolutnie podstawowej, czyli jakości zdjęć. Warto zainwestować nieco więcej w dobry sprzęt lub profesjonalną sesję zdjęciową, by zaprezentować potencjalnym klientom świetne zdjęcie zachęcające do zakupu, a nie słabej jakości zdjęcie, który nie uwydatnia cech i szczegółów produktu.

2. Skup się na szczególe

nbsklep.pl

Im dokładniej opiszemy nasze produkty tym lepiej. Nie możemy pozwolić na zasianie u klienta jakichkolwiek wątpliwości. Unikajmy raczej opisów dostarczonych od producenta. Zazwyczaj są one bardzo „suche”, ciężko się je czyta i wielu konsumentów może mieć problem z ich prawidłową interpretacją. Zamiast niezbyt ciekawych danych (które w żadnej sposób nie wyróżnią nas na tle konkurencji) powinniśmy skupić się na wciągających opisach, dokładnie przedstawić najważniejsze funkcje produktu jego zastosowanie i parametry. Nie chodzi tu oczywiście o pisanie długich tekstów, a umieszczenie konkretnych informacji w taki sposób, by klient od razu mógł się upewnić, że właśnie znalazł coś, czego szukał. Chociaż wygląda to na nieco skomplikowane, wcale takie nie jest. Wszystko jest kwestią wprawy. 

3. Zadbaj o opinie w sklepie

www.sears.com

Wysokiej jakości zdjęcie i doskonały opis produktu to czasami za mało żeby przekonać klienta. Musimy zwrócić uwagę także na uwzględnienie opinii kupujących. Zachęcajmy konsumentów do tego, by po zakupach komentowali towar, oceniali go i tym samym pomagali przyszłym kupującym. Możemy nawet umożliwić dodawanie zdjęć i filmów, które urozmaicą recenzje i dodadzą im wiarygodności. 

Jeśli obawiamy się, że nie uda nam się wygenerować odpowiedniej ilości opinii, połączmy nasz portal z serwisem specjalizującym się w recenzowaniu. Możemy być pewni, że recenzje znacznie podniosą konwersje. Muszą jednak znajdować się bezpośrednio w naszym sklepie, tak by klient nie musiał opuszczać strony i wszystko czego potrzebuje znalazł akurat tam, gdzie się obecnie znajduje. 

4. Wezwij do działania

Zamiast liczyć na to, ze potencjalny konsument zrobi to na czym akurat nam najbardziej zależy, nakłońmy go do tego. Wystarczy użyć prostego wezwania do działania. Słowa „kup teraz”, „złóż zamówienie już dzisiaj”, „skorzystaj z promocji”, „zarejestruj się” umieśćmy na kontrastującym kolorze, w widocznym miejscu na stronie. Nie możemy ukrywać przycisku gdzieś pod opisami, czy zdjęciem. Powinien on rzucić się w oczy zaraz po wejściu na daną podstronę. 

5. Analizuj, analizuj i… analizuj

Bez dokładnej analizy statystyk nie zajdziemy daleko. Wbrew niektórym przekonaniom samo posiadanie takich narzędzi jak Google Analytics nie wystarczy. Trzeba umieć odpowiednio z nich korzystać i na bieżąco kontrolować to, co dzieje się w naszym e-sklepie. Śledzenie ścieżki zakupowej to podstawa. Sprawdzając ją szybko zauważymy, w którym momencie klienci rezygnują z zakupu najczęściej. Dzięki temu znajdziemy główny problem związany z funkcjonowaniem witryny i będziemy mogli go naprawić. 

6. Ogranicz ścieżkę zakupową

www.panip.pl

Użytkownicy Internetu cenią sobie łatwe rozwiązania. Nie po to wybierają zakupy w internecie, by przez kilkanaście minut przebijać się przez kolejne kroki zakupowe. Dlatego też musimy maksymalnie ułatwić użytkownikom korzystanie z naszego portalu. Zacznijmy od odpowiedniej klasyfikacji produktów i ustawienia dokładnego filtrowania. Wszystko powinno być czytelne i znajdować się w zasięgu wzroku klienta. Warto sprawdzić czy nasz sklep ma funkcję nawet prostej wyszukiwarki, która od razu przekieruje klienta do poszukiwanego produktu. 

7. Usprawnij proces ecommerce

Na ogół wydaje się, że zakupy w Sieci są proste. Klient wybiera dany produkt, dodaje go do koszyka, zatwierdza transakcje i dokonuje opłaty. W praktyce jest to nieco bardziej skomplikowane. Nawet najbardziej zdecydowani konsumenci nagle mogą zrezygnować z zakupu. Wystarczy, że pewne elementy e-sklepu zaczną ich irytować, czy nie spełnią podstawowych wymagań. Żeby uniknąć takich sytuacji należy sprawdzić, czy nasza witryna posiada kilka istotnych funkcjonalności. Jedną z nich jest tak zwany wskaźnik postępu, dzięki któremu klient widzi ile kroków pozostało do zakończenia zakupów. Zadbajmy także o ochronę danych, instalując w witrynie certyfikaty bezpieczeństwa. Dodatkowo pozwólmy użytkownikowi na powrót do koszyka, lub kontynuację zakupów. Nie zmuszajmy do zakładania konta, ograniczmy pola formularza do minimum i nie ukrywajmy żadnych dodatkowych opłat. Klient powinien być o wszystkim poinformowany możliwie wcześnie i na jednym kroku. 

8. Stwórz kanały wsparcia sprzedaży

Każdy, kto posiada stronę WWW wie jak dużą rolę odgrywa na niej formularz kontaktowy. W sklepie internetowym to może być za mało. Powinniśmy zadbać o to, by klient miał możliwość kontaktu z biurem obsługi klienta, najlepiej różnymi kanałami. Najprościej jest wykorzystać media społecznościowe i kontaktować się z konsumentami za pomocą Messengera lub Chatbota. Innym sposobem jest czat lub Chatbot zaimplementowany na stronie. Możemy stworzyć bazę najczęściej zadawanych pytań i udzielać odpowiedzi automatycznie lub (i to jest zalecane) zatrudnić osoby, które będą się tą kwestią zajmować wykorzystując chociażby call page. 

9. Pytaj o opinię po zakupie

Klient chce być wysłuchany, a nam powinno zależeć na tym, co ma do powiedzenia. Każda opinia pomaga nam w ulepszaniu serwisu, dlatego powinniśmy o nie zabiegać. Po jakimś czasie od dokonania zakupu wystarczy wysłać maila z zapytaniem, czy wszystko przebiegło pomyślnie, czy wystąpiły jakieś problemy i czy klient potrzebuje pomocy. Takie podejście sprawi, że szybko zyskamy grono lojalnych użytkowników. 

10. Darmowa wysyłka z pewnymi ograniczeniami

Coraz więcej e-sklepów kusi klientów bezpłatną dostawą. Bez wątpienia zastosowanie takiego działania zwiększy konwersję, jednak w dłuższej perspektywie może stać się nie opłacalne dla biznesu. Nie rezygnujemy jednak z darmowej wysyłki, a jedynie wprowadźmy ograniczenia (na przykład: za wysyłkę nie trzeba płacić, po dokonaniu zakupów na kwotę większą niż 150 zł) lub ograniczmy ją czasowo, zmuszając kupujących do podjęcia decyzji.

11. Odzyskaj utracone koszyki

Nawet najlepiej prowadzone działania i ulepszenie wszystkich funkcjonalności nie zagwarantują nam, że w naszym sklepie już nikt nie porzuci koszyka. Takie sytuacje będą się zdarzały. Pamiętajmy jednak, że konsument już wszedł w pewną interakcję ze sklepem, możemy więc co jakiś czas przypominać mu, by do niego wrócił. Można to robić na przykład za pomocą kampanii remarketingowych, Google ads, czy wysyłania e-maili z przypomnieniem o dokończeniu zakupów. Komunikaty powinny pokazywać „porzucony” produkt, prezentować powiązany asortyment lub zachęcać udzieleniem rabatu za powrót do dokończenia zakupów. 

Wszystko co wyżej opisaliśmy to jedynie podpowiedzi i wskazówki, które warto przenieść na własny biznes. Nie ma jednak żadnej gwarancji, że coś co sprawdziło się u innych, będzie odpowiednie także dla nas. Po pewnym czasie da się zauważyć, które rozwiązania podnoszą konwersję, a które wydłużają czas spędzony na sklepie.